Selecteer een pagina

Stress in het algemeen

We hebben allemaal regelmatig stress. Maar heb je er ook last van? Zolang jij het ziet als iets wat je scherp houdt en waar je geen problemen mee hebt is er niets aan de hand. Om het moment dat jij ervaart dat de stress niet meer nuttig is beginnen de problemen. Een paar situaties waarin we  stress kunnen ervaren zijn o.a.:

  • Werk
  • Gezinssituatie
  • Partner/relatie
  • Huwelijk
  • Vakantie
  • Verhuizen
  • Feestdagen
  • Overlijden van een naaste, enz.
https://gezondmetgerda.nl/stress-naar-balans/
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest

Dit zijn allemaal vormen waar we ons bewust van zijn. Waar we wat minder alert op zijn is de stress die veroorzaakt kan worden door voeding en/of beweging.

Stress door voeding

Elke keer als we voeding nemen die niet goed voor ons is, geef je je lichaam stress. Terwijl de bedoeling van voeding juist is om je lichaam energie te geven. Dus in plaats van dat jouw lichaam een boost krijgt, krijgt het een dreun. Dit is goed te merken op die momenten dat er na het eten een dip ontstaat. De energie die nodig is om jouw eten te verteren gaat ten koste van je algemene energie.

Voeding die stress kan veroorzaken is bv:

  • Suikerrijk eten
  • Teveel aan koolhydraten
  • Te veel eten
  • Melkproducten

Stress door beweging of gebrek aan beweging

Voor beweging geldt hetzelfde. Het kan ons energie geven maar het kan ook een dip veroorzaken. Wanneer jij te intensief gaat sporten dan kan dit voor het lichaam stressvol zijn. En ook hier geldt dat een lichte mate van stress goed is voor jou en je lichaam. Door je lichaam bloot te stellen aan stress wordt het sterker. Door het echter bloot te stellen aan te veel stress wordt het zwakker.

Beweging die stress kan veroorzaken is:

  • Geen beweging
  • Te zware training
  • Te lange training

Balans

Om jouw lichaam optimaal te voeden en te ondersteunen is het belangrijk om op alle gebieden in je leven zoveel mogelijk balans te vinden. En schiet nu vooral niet in de stress omdat je geen of nauwelijks balans hebt. Meestal schommelt het een beetje. Heb je net een goede balans gevonden tussen werk en gezin loopt het bij het bewegen weer klem. Over het algemeen kan je stellen dat we voortdurend op zoek zijn naar balans.

En de ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Wil jij ook op zoek gaan naar balans en aan je stress willen werken. Ik kan je helpen om uit te zoeken wat bij jou past en welke stappen jij nog moet nemen om op een optimale manier met stress om te gaan.

Gelijk starten? Meld je aan voor Slank Fit en Energiek Nieuws en ontvang direct ‘5 Tips om op een relaxte manier je gezondheid te verbeteren®’

 

Pin It on Pinterest

Share This