Selecteer een pagina

Welke olie is nu eigenlijk geschikt om in te bakken? Telkens wordt er weer wat anders gezegd. Waar moet je op letten als je wilt bakken? Welke keuze zou je moeten maken? Moet het plantaardige olie zijn of nu juist niet? Wat betekent extra vierge? Allemaal vragen waar je antwoord op wilt. Dus waar op te letten als je wilt bakken en liefst dan ook maar direct iets dat in de toekomst ook nog steeds een gezonde oplossing is.

Allereerst de vetten. Want welke vetten zijn er? We kunnen ze onderverdelen in drie groepen.

Transvetten

Transvetten zijn de vetten die slecht voor je zijn. Het zijn de vetten die chemisch bewerkt zijn. Ze zitten in koek, snoep, bak en braadvetten en allerlei bewerkte levensmiddelen. En ja, ook plantaardige olie en margarine zijn transvetten.

https://gezondmetgerda.nl/is-beter-bakken-vet-olie/
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest

Fabrikanten gebruiken de term plantaardig als marketingtool. Kijk hier zit zoveel van zonnebloemolie, olijfolie, etc. in. En dat klopt ook wel maar om het smeerbaar te maken moet het wel gemengd worden. Wel eens geprobeerd om olie uit een fles op je brood te smeren. Waarschijnlijk niet, en het gaat ook niet werken. Helaas hoeft het bewerkingsproces niet vermeld te worden, maar kijk maar eens naar het aantal ingrediënten. Daar staat heel veel bij wat we toch liever niet in ons lichaam krijgen. En voor wokolie geldt hetzelfde. Er staat maar weinig op het etiket. Maar toch zit er een smaakje aan en kan je ermee bakken zonder dat de olie verbrand.

Verzadigde vetten

Verzadigde vetten zijn te herkennen omdat ze stollen bij kamertemperatuur. Ze komen hoofdzakelijk voor in dierlijke producten maar ook een aantal plantaardige vetten kunnen verzadigd zijn. Helaas is ons heel lang wijsgemaakt dat verzadigde vetten slecht voor ons zijn. De levensmiddelenindustrie weet dit al lang maar heeft er belang dat wij blijven geloven dat verzadigd vet slecht is. En onderbouwd dit door ‘wetenschappelijk’ bewijs. Wil jij weten over hoe wetenschap kan werken kijk dan eens bij het chocoladedieet.

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten zijn de plantaardige vetten.

Extra vierge betekent koud geperst en is geschikt om te gebruiken in salades. Ga je dit verwarmen dan verandert de samenstelling en heb je heel duur bakvet wat ook nog eens verbrand/ oxideert en wat dus op dat moment van heel goed naar heel slecht vet gaat. Wanneer je toch plantaardig olie (geen extra vierge) gebruikt om mee te bakken zorg dan dat je dat op middelmatig vuur doet.

Wanneer jij olie gebruikt zou het je lichaam moeten voeden. En wanneer jij de juiste olie op de juiste manier gebruikt doe je dat ook. Wanneer jij echter goede olie op de verkeerde manier gebruikt doe je je lichaam meer kwaad dan goed. Nu kan je denken, mooi dan gebruik ik het helemaal niet want van vet word ik toch maar dik, onthoud dan één belangrijk gegeven: ons lichaam heeft vet nódig. Om goed te kunnen functioneren én om de in vet oplosbare vitamines te kunnen opnemen. Ga jij vetarm eten dan ga je tekorten opbouwen.

Even praktisch

Geschikt om mee te bakken zijn roomboter, kokosolie, palmolie en ghee (geklaarde boter).
Extra vierge olie gebruik je in koude gerechten bijvoorbeeld in een dressing of in hummus

 

Wil jij een gezond lichaam en een gezond figuur neem dan de juiste vetten. Laat de angst los en vertrouw op je lichaam. Die kan zowel verzadigde als onverzadigde vetten prima verwerken. Wanneer je wilt weten of jij wel voldoende (goede) vetten eet meld je dan nu aan voor de snelle voedingsscan.

 

Pin It on Pinterest

Share This