Selecteer een pagina

Het slechte nieuws

Het slechte nieuws is dat veel mensen een verstoorde hormoonhuishouding hebben.

Mede door onze levensstijl. We hebben een volle agenda, altijd haast. Op de vraag: “Hoe gaat het met je?” is druk druk druk een heel geaccepteerd antwoord geworden. Daarnaast zijn er onze voedingsgewoonten. Oké vandaag maar even wat makkelijks. Gaan we voor de pizza of zullen we dit keer shoarma bestellen? En hoe slaap jij? Een verstoord slaappatroon is ook een indicatie dat de hormonen uit balans zijn.

Hoe weet je nou of bij jou je hormonen uit balans zijn? Over het algemeen ervaar je een gevoel van niet helemaal fit zijn. Daarnaast zijn er tal van symptomen. Een aantal zal ik hier noemen:

https://gezondmetgerda.nl/hormonen-balans-brengen/
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Overgewicht
  • Dun haar
  • Constipatie
  • Osteoporose
  • Droge huid
  • Vochtzakjes onder de ogen
  • Vermoeidheid
  • Angst
  • Geheugenproblemen

Het goede nieuws

Het goede nieuws is dat dit voor een groot deel omkeerbaar is.

Is alles op te lossen? Nee zeker niet, maar bijvoorbeeld een auto-immuun ziekte kan je wel in remissie brengen. Eenmaal een auto-immuun ziekte ontwikkeld zal je deze altijd hebben. Alleen hoe fijn is het om te weten dat je door je leefstijl, en dus door het in balans brengen van je hormonen de ziekte bij je kan hebben maar er geen last van hoeft te hebben.

De oplossing

Het begint met de complete leefstijl te bekijken. En daarin ook mee te nemen alle gebeurtenissen uit het verleden. Stel je hebt als kind een traumatische ervaring meegemaakt. Dan kan het best zijn dat je dit op een goede manier verwerkt hebt. Maar ook kan het zo zijn dat dit in jouw lichaam op latere leeftijd een stressreactie veroorzaakt. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen die een traumatische ervaring heeft gehad hier altijd last van zal krijgen. Alleen blijkt dat een ‘plotseling’ uitgebroken ziekte vaak te herleiden is tot een gebeurtenis uit het verleden.

Hoe ga je dit veranderen?

Het begint met heel goed kijken. Wat is er nu? Wat heb je allemaal meegemaakt? Oftewel wat zit er in jouw rugtasje. En dan kijken wat er kan veranderen om de situatie te verbeteren. Denk hierbij aan voeding, anders omgaan met stress, gaan bewegen of anders gaan bewegen. Al deze zaken hebben invloed op onze hormonen. En nee, ik kan je niet nu vertellen wat je allemaal zou moeten veranderen. Iedereen is namelijk anders. Heeft net even een andere klacht of loopt tegen andere mentale issues aan.

Wat dan wel?

Gezond leven! Makkelijk gezegd natuurlijk want dat is best lastig om zo maar even uit te leggen en dan ook nog te doen. Over het algemeen hebben we bij gezond leven allemaal wel een idee. Mijn definitie van gezond leven is dat doen waar jij je slank, fit en energiek bij voelt. Oftewel eten en bewegen op een manier die precies bij jou past.

In het algemeen

Een algemeen advies is om veel groente te eten, geen zuivel en geen gluten. Dagelijks naar buiten, minder achter de computer, minder achter de tv, iedere dag bewegen, onthaasten.

Help….

Best wel een dingetje natuurlijk. Want wat past er precies bij jou? En als je nu in de stress schiet… Niet doen!!! Dat is nergens voor nodig en daar wordt het alleen maar erger van. Gewoon beginnen met kleine stapjes en dan kijken wat voor jou werkt.

Wil je hierin begeleiding dan kan ik je helpen. Bel me op 0623225177 voor een vrijblijvend gesprek. Aan de hand van jouw verhaal kan ik je vertellen wat er mogelijk is.

 

Pin It on Pinterest

Share This