Herken je dit? Het is bijna kerst. En je stelt jezelf de vraag: “Hoe ga ik die Feestdagen goed doorkomen?” Het hele jaar let je op je voeding maar de Kerstdagen vind jij de moeilijkste tijd van het jaar. Elk jaar neem je je voor om het nu echt goed te doen. En ieder jaar is het opnieuw een ding om dat ook waar te maken. Daarom nu 5 tips om het jou wat makkelijker te maken.

Een goede maaltijd

Met de feestdagen blijft het een uitdaging om een goede maaltijd te eten. Alleen al het samen eten maakt dat we onbewust teveel eten. En heel vaak, zo niet altijd staan er behoorlijk slechte producten op tafel. Kerst is helaas een synoniem geworden voor teveel eten en we doen er bijna allemaal aan mee. Het kan dan ook best lastig zijn om dan goede betere keuzes te maken.

https://gezondmetgerda.nl/het-kan-echt-gezond-eten-met-de-kerst/
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest

En als de wil er is dan moeten de betere keuzes er ook nog zijn. Want eerlijk is eerlijk, we willen toch allemaal meedoen en geen uitzondering zijn. Maar we willen ook voorkomen dat we de rest van de dag een vol gevoel hebben. Kerst is met uitstek het moment om alles fout te doen. Veel eten en geen tot weinig beweging. Voor je gezondheid is dit een funeste combinatie. De vraag is: Kan dat anders?

5 Tips om het jezelf makkelijk te maken

Omdat de kerst ieder jaar weer terugkomt kan je je afvragen of je hier ieder jaar mee bezig wilt zijn. Slim is om al eerder over je voeding na te denken. Wat kan ik nú al doen om het met de Kerst zo makkelijk, gezellig, leuk mogelijk te hebben. Zonder me druk te maken over wat ik eet en hoeveel ik eet.

  1. Je kunt denken aan een gezond ontbijt. In plaats van croissantjes. Bijvoorbeeld een omelet met groentes.
  2. Ben je met de lunch ook nog thuis denk dan eens aan (groente)soep. Zo krijg je in ieder geval je benodigde groentes al binnen
  3. Als je bij een ander uitgenodigd bent, kan je ook afspreken om iets mee te nemen. Kies dan een recept, bijvoorbeeld sperziebonen salade, wat je van tevoren kan klaarmaken. Je weet dan in ieder geval dat er één ding is wat goed is.
  4. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om jezelf wat ruimte te geven. Zeker als je stress ervaart omdat jij jezelf onder druk zet om het goede te doen.
  5. En onthoud dat niemand in twee dagen dik wordt. Daar hebben we de rest van het jaar voor.

De uitzondering

Als je vanwege gezondheidsproblemen beperkt bent in wat je kunt eten en je bent uitgenodigd bij een ander kan je ervoor kiezen om je eigen eten mee te nemen. Is dat niet mogelijk neem dan contact op met je gastheer/-vrouw en overleg wat de mogelijkheden zijn. Regel het voor jezelf zo goed mogelijk.

 

De voordelen

  • Voordeel van dit voorbereidende werk is dat jij in rust van de kerst kan genieten. Je je geen zorgen hoeft te maken over het eten.
  • Een tweede voordeel is dat je door je ervan tevoren in te verdiepen onbewust al bezig bent met de positieve insteek. Je onbewuste gaat je met de kerst ondersteunen in plaats van tegenwerken!
  • Bovendien voorkom je dat je je rot gaat voelen als je van tevoren al weet dat je iets lekkers gaat nemen waar je normaal gesproken afblijft. Schuldgevoel levert je enkel frustratie op, verder niets.
  • En het allergrootste voordeel is dat als jij jezelf eenmaal getraind hebt om bewust met voeding en de feestdagen om te gaan je dit telkens weer kan herhalen. Geef jezelf wat ruimte: Goed is goed genoeg.

 

Graag hoor ik van je hoe het met de kerst gegaan is. Dit tips uit dit blog zijn een eerste stap!
Wil je meer inzicht en weten waar je nog kan verbeteren? Doe dan nu De Gezondheidscheck.

 

Pin It on Pinterest

Share This