Selecteer een pagina

Pfff alweer nadenken over wat er op tafel moet komen. Of, oh nee, in de kantine moet ik het weer voor elkaar zien te krijgen om wat fatsoenlijks te eten. Hier kan ik zó moe van worden. Ik wil best gezonder eten maar ik vind het knap lastig om het ook daadwerkelijk te doen. Hoe kan ik gezond eten zonder er continue mee bezig te zijn?

Herken je je hierin?

Jij hebt ook niet altijd evenveel tijd en/of zin om uitgebreid te koken. Dan is de verleiding groot om wat makkelijks te kiezen, lees: minder gezond. Ook onderweg of op het werk kan het lastig zijn een goede maaltijd te eten.

Hoe doe je dat toch?

Je wilt wel goed eten maar na het werk moet je echt iedere keer weer zin maken. En als je pech hebt dan zit ook het verkeer nog tegen. Die spaarzame uurtjes op een avond ga je écht niet in de keuken staan. Voor je het weet is het bedtijd en heb je voor je gevoel helemaal geen vrij gehad. Dat is wel het laatste waar je zin in hebt.

 

https://gezondmetgerda.nl/gezonder-eten-door-het-voorbereiden-van-je-maaltijden/
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest

En dan op je werk. Hoe los je dat op? Een kantine heeft over het algemeen niet de beste voeding. Als je geluk hebt is er bij jou wel iets gezonds te krijgen in de vorm van groente en/of fruit. Maar dan nog is het een uitdaging om iedere dag langs dat broodje kroket te komen. En och, af en toe moet dat kunnen…. Toch?

Eten voorbereiden

Wat je kan doen om deze dilemma’s te voorkomen is eten voorbereiden. En ja, ik begrijp dat jij jezelf nu nog iedere avond in de keuken ziet staan. Bezig met je eten voorbereiden voor de volgende dag. Nee, gelukkig voor jou bedoel ik het anders.

Kies een moment in de week om over je maaltijden van de komende week na te denken. Op dit moment neem jij de tijd om na te denken wat je gaat eten, wilt meenemen naar je werk, je tussendoortjes en uiteraard je avondmaaltijd. En dan ga je je boodschappenlijstje maken. Heb jij je boodschappen eenmaal in huis dan ga je bekijken wat je al kan voorbereiden.

In de praktijk

Bijvoorbeeld: je hebt bedacht dat je deze week rijst wilt eten. Dan kan je ervoor kiezen om een heel pak in één keer te koken. Een aantal porties, die voor de komende week, doe je in een afgesloten bakje in de koelkast. Het restant vries je in porties in. Je hebt nu al een basis klaar. Terwijl de rijst staat te koken kan je groente voorbereiden. Blancheer groentes en vries ze in porties in. Leg alles wat je in één maaltijd wilt gebruiken bij elkaar in de koelkast. Kook in plaats van 1 of 2 twee eitjes een hele doos. Tip: Ook lekker als tussendoortje mocht je trek krijgen. Maak een pan nasi of bami klaar en vries ook dit in porties in.

Een nieuwe routine

Als je dit een vast onderdeel in je routine maakt zal je merken dat je altijd een basis in huis hebt en dat je altijd kan kiezen om een snelle gezonde maaltijd te maken. Je hoeft je vanaf nu nog maar één keer per week druk te maken over je maaltijden. Daarnaast heb je de wetenschap dat je altijd de mogelijkheid van een goede maaltijd hebt.

Dus:

  1. Je hoeft maar één keer per week over je maaltijden na te denken
  2. Je bent sneller klaar met koken
  3. Je hebt altijd een goede maaltijd bij de hand
  4. Je werkt op een relaxte manier aan je gezondheid
  5. Weten wat je gaat maken geeft rust
  6. Je hebt altijd gezonde tussendoortjes binnen handbereik
  7. En wie weet, misschien ga je koken zo leuk vinden dat je er niet meer mee wilt stoppen 😀

Af en toe moet kunnen

Ja, af en toe moet het kunnen, die kroket uit de kantine. Maar kijk eens goed naar jezelf en je eet- en/of koopgedrag. Hoe vaak is af en toe voor jou? Is het echt maar af en toe of is het toch al gauw meerdere keren per week? Realiseer je dat je door deze ‘af en toe’s’ vaak meer binnen krijgt dan je in de gaten hebt.

Wil jij meer weten over hoe je dit op een goede manier kan aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Tijdens een kosteloos kennismakings halfuur bekijken we samen of en hoe ik jou kan helpen. En niet onbelangrijk of je mij als persoon vertrouwt om jou hierin te begeleiden.

 

Pin It on Pinterest

Share This