Selecteer een pagina

Marieke schudt haar hoofd. Nee, dat gaat hem niet worden. Want hoewel ze weet dat door het aanpassen van haar leefstijl haar klachten kunnen verminderen is ze toch bang dat ze het niet gaat redden. Altijd opletten op wat ze eet. Ze krijgt het er benauwd van. Ze gelooft gewoon niet dat zij dat kan volhouden.

Eerlijk gezegd weet ze natuurlijk best wat ze verkeerd doet. En wat ze zou moeten veranderen maar ze doet het gewoon niet. En om dan hulp in te schakelen. Nee, dan krijgt ze alleen maar te horen wat ze zelf toch al weet. Marieke denkt niet dat ze dat wil. Toch zal er iets moeten veranderen. Maar hoe? Op dit moment weet ze het gewoon nog even niet. Nog maar even wachten.

Veranderen kan lastig zijn

Ben jij net als Marieke bang dat het je niet lukt om slechte gewoontes te veranderen? Dan weet je vaak wel waarom. Of niet?

Naam van de afbeelding
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest

Op de allereerste plaats omdat je een mens bent. Mensen zijn gewoontedieren én kuddedieren. Dit maakt het lastig om in je eentje te veranderen. Dus is het volkomen logisch dat je daar moeite mee hebt. Toch is het ook voor jou mogelijk om zonder al teveel moeite beter voor jezelf te gaan zorgen.

5 tips die jou gaan helpen

  • Accepteer dat het soms lastig is om te veranderen. Dat is helemaal oké. Het hoort er nu eenmaal bij.
  • Slechte gewoontes of liever gezegd onhandige gewoontes kunnen je behoorlijk in de weg zitten. Een mooie manier om hier mee om te gaan is om één (klein) ding tegelijk te veranderen. Eet jij ieder ochtend een koekje bij de koffie, kijk dan eens of je het koekje kan vervangen door één of twee noten. Of neem wat groente. Een paar radijsjes of schijfjes komkommer bijvoorbeeld.
  • Verander één ding tegelijk. Door te veel in een keer te willen veranderen maak je het jezelf onnodig moeilijk. Vind jij dat je niet alleen het koekje moet laten staan maar ook de koffie, kies dan wat je als eerste aanpakt. Neem thee met een koekje of koffie met noten.
  • Realiseer je dat blijvende veranderingen tijd kosten. Gun jezelf die tijd. De één is met een week klaar voor de volgende stap, de ander heeft een maand of langer nodig. Het maakt niets uit. Zolang je maar begint. Probeer uit wat het beste bij jou past.
  • Vier dat je iets positiefs doet. Ook al lijkt het nog zo’n kleine stap. Je bent begonnen en dat telt.

 

Het kan niet vaak genoeg herhaald worden, gun jezelf de tijd om veranderingen gaandeweg door te voeren. Heb je een aangepaste gewoonte een vast onderdeel van je leefstijl gemaakt, ga dan door naar het volgende. De kans op een terugval is vele malen groter als je teveel in één keer wilt.

Leefstijlverandering is een lange termijn doel. Het grotere effect kan soms langer duren dan jij graag zou zien. Maar ook op korte termijn ga je al snel effecten zien en ervaren. Minder dips, een schonere huid en meer energie zijn dingen die je al snel kan bereiken.

Kom je er nog niet uit? Wil je graag iemand die jou helpt om je leefstijl te veranderen? Meld je dan aan voor een vrijblijvend gesprek. Samen bespreken we waar jij nu staat wat je wilt bereiken en of je daar mijn hulp bij kan gebruiken.

Pin It on Pinterest

Share This